miércoles, 12 de diciembre de 2012

Etapes del grafisme infantil

Els dibuixos infantils canvien i evolucionen amb l'edat i això ens permet de parlar sobre etapes en el grafisme infantil, a on cadascuna d'elles es caracteritza per uns trets particulars vincul al nivell de desenvolupament dels infants.

Les etapes en la franja d'edat 0-6 anys són: 
  • Gargot desordenat (18 m - 2 anys i mig): El nen agafa el llapis amb tota la mà. Fa línies però no en determina la direcció perquè no controla el colze. En aquesta edat els nens no mantenen l'interès en una cosa durant gaire temps. En canvi, els provoca un gran plaer que les seus moviments deixin marques. S'adonen que poden canviar l'entorn. 



    • Gargot controlat (2 i mig - 3 anys i mig): Tot esforç està guiat a controlar el moviment. Primer, els nens aprenen a fer línies en diagonal (repetidament); ja controlen el colze.Després arriben a fer un cercle (segons la psicologia això demostra que comencen a ser conscients que són una persona i la resta és l'àmbient que els envolta.En aquesta etapa, els infants intenten unir un punt d'entrada a un final. Abans, en canvi, només feien línies horitzontals i verticals. Al final d'aquesta etapa, comencen a fer la pinça . Introdueixen els llapis de colors diferents. Després es comencen a decantar segons el caràcter o estat d'ànim. Els dibuixos en aquesta etapa no tenen intencionalitat.




    •  Gargot amb nom (3 i mig- 4 anys): Representen els moviments amb línies. Les línies aqui ja tenen un significat. El nen fa un esforç continuat per a intentar que el grafisme s'assembli a allò que vol fer.Quan comencen a fer creus els nens van agafant consciència de les representacions.Primer els nens dibuixen persones.Una mica abans dels quatre anys dibuixen quadrats. Fan servir els colors de manera aleatòria.

     



    • Etapa pre-esquemàtica (4 - 7 anys): És una etapa molt fructífera pel que fa al desenvolupament de les capacitats artístiques del nen. Intenció de representar persones, objectes, animals, el sol animat, ... La figura humana evoluciona molt. No està definida. Però són dibuixos conceptuals: 1er els ulls i la boca, després el nucli central, braços cames... Separen dos conceptes bases (cos i cap).
      El control psicomotriu no és del tot bo, no acaba de controlar el traç. Pot ser que els nens no triïn colors segons els conceptes que se'ls introdueix. L'espai està desordenat,
      es distribueixen les persones a l'espai segons la importància que els atribueix i no existeix proporcionalitat.


     

    Aqui us deixo uns enllaços a on es pot ampliar la informació.

    No hay comentarios:

    Publicar un comentario